RICE KRISPIES TÅRTA

2008-03-22 @ 13:17:16
Har bakat lite idag , denna tårtan är SUPER god, här kommer receptet för er som inte prövat den, ni måste!
10-12 port.
BOTTNAR:
4 äggvitor
3 dl socker
3 dl Rice Krispies

FYLLNING:
4 äggulor
1 dl socker
100 g smör eller margarin

GARNERING:
3 dl vispgrädde
50 g mörk blockchoklad ( men jag tog ljus)

GÖR SÅ HÄR:
Vispa äggvitor och socker till en tjock marängmassa. 
 

Vänd ner rice krispies.


Bred ut marängmassan på ett SMORT bakplåtspapper i en långpanna .


Grädda mitt i ugnen i 125 grader.


.. i 1 timme och 20 minuter.


Lossa botten när den är VARM . Dela den mitt itu, låt delarna svalna på bakgaller.

Blanda äggulor ...


...och socker i en kastrull. Sjud krämen under omrörning tills den börjar tjockna. Ta av kastrullen från plattan och rör i mattfettet klickvis. Låt krämen kallna.


Bred krämen på ena bottnen och lägg den andra ovanpå. Vispa grädden och bred den över tårtan. Riv chokladen och strö över tårtan.
Tårtan är godast om den läggs ihop minst 1/2 dag innan servering.

Alltså, jag har inte satt ihopa min tårta än, så resultat får ni imorron! Eller ikväll.. får se hur redig jag är ! 
 
GLAD PÅSK ALLIHOPA!
image216


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback